יום ראשון, 18 בספטמבר 2016

ויטמין D ויצירתו מאור השמש שבעורנו

ויטמין D ויצירתו מאור השמש בעורנו. http://diet2all.net/

ויטמין D המכונה גם ויטמין השמש, יכול להיות מיוצר בגוף עם חשיפה לשמש או מאכילתו במזון או תוספי תזונה.

צריכה נאותה של ויטמין D חשוב בוויסות הסידן והזרחן, תחזוקת העצמות ושיניים בריאות, מספק השפעה מגנה מפני מספר מחלות ומצבים, כגון: סרטן, סוכרת מסוג 1 וטרשת נפוצה.






לויטמין D תפקידים רבים בגוף, הויטמין עוזר:

לשמור על בריאות עצמות ושיניים

תמיכה בריאות מערכת החיסון, המוח ומערכת העצבים.

לווסת את רמות אינסולין ולסייע טיפול בסוכרת.

ראיות מצביעות על פונקצית לבריאות לב וכלי דם.

משפיע על הביטוי של גנים המעורבים בהתפתחות סרטן.



למרות השם, ויטמין D נחשב לפרו-הורמון ולא לויטמין. הסיבה לכך היא כי הגוף מסוגל לייצר ויטמין D משלו דרך הפעולת אור השמש על העור, בעוד ויטמינים הם חומרים מזינים כי גופנו אינו יכול לסנתז אותם ולכן הוא חייב להיתקבל באמצעות דיאטה או תוספי תזונה.



הערכה היא שחשיפה הגיונית לשמש על עור חשוף למשך 5-10 דקות 2-3 פעמים בשבוע מאפשרת לגוף את היכולת לייצר מספיק ויטמין D, אך ויטמין D יש זמן מחצית חיים של שבועות בלבד. מחקרים שנעשו לאחרונה הראו כי עד כ-50% מהמבוגרים והילדים ברחבי העולם לוקים בחסר ויטמין D. ישנם מספר גורמים התורמים למחסור בויטמין D.



ויטמין D מיוצר כאשר השמש וממירה את הכולסטרול שבעוררנו ל- calciol (ויטמין D3). אז ויטמין D3 מומר calcidiol (25-hydroxyvitamin D3) בכבד. ואז הכליות ממירות calcidiol לצורה הפעילה של ויטמין D, קלציטריול שנקרא (1,25-hydroxyvitamin D3). ככזה, תרופות ממשפחת הסטטינים ותרופות אחרות או תוספים המעכבים את יצור הכולסטרול, תפקודי כבד או תפקוד כליות יכולים לפגוע בסינתזה של ויטמין D.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה