יום שני, 29 ביוני 2020

תסמונת השחלה הפוליציסטיות (Polycystic ovary syndrome/disease)

שחלות פוליציסטיות, הינה הפרעה אנדוקרינית שכיחה אצל נשים בגיל הפוריות (12 עד 45).
התסמונת של שחלות פוליציסטיות גורמת בעיקר לבעיית פריון. התסמינים הקלאסיים של התסמונת כוללים: השמנת יתר (בעיקר במרכז הגוף), אמנוריאה (אין מחזור חודשי או שיש מספר מועט של מחזורים חודשיים במהלך השנה) או בעיות ביוץ, אקנה בפנים ובגב, ועודף בהורמוני מין זכריים = אנדרוגניים (היפר-אנדרוגניזם) המביאים לשיעור יתר בכל הגוף ורבות הפנים. 
התסמינים הללו שונים בין נשים באופן משמעותי במידת חומרתם ובתסמינים של האחת יותר השמנה ושל השניה שיעור יתר.

יש לציין כי הסיבה לשחלות פוליציסטיות אינה ידועה לפחות כיום, הרי שתנגודת לאינסולין, סוכרת והשמנה מקושרים באופן חזק לתסמונת הנ"ל.

הטיפול בשחלות פוליציסטיות

הטיפול בשחלות פוליציסטיות באופן שיגרתי הינו 
בדיאטה: כאשר תסמונת זו קשורה להשמנת יתר, יש להתחיל בדיאטה, במיוחד כאשר האישה מעוניינת להיכנס להריון.

גלולות למניעת הריון: גלולות למניעת הריון מסייעות להוריד את רמות הגירוי ברחם וברקמת השד הנובעות ממנגנון של האסטרוגן.


לצורכי פריון: קלומיפן ציטרט (איקקלומין) או טיפול בגונדוטרופינים וב FSH.

תכשירים לטיפול בסוכרת: אופציה זו יכולה להביא לשיפור מיידי ולהפחתת הטיפול ההורמונלי. טיפול בעמידות לאינסולין- ניתן לתת מטפורמין (גלוקופג').

דיאטה הטיפול לתסמונת השחלות הפוליציסטיות
בתסמונת השחלה הפוליציסטית כדי לצרוך דגנים מלאים וקטניות, ואין הכוונה לקורנפלקס העשיר בסוכרים אלא מזונות העשירים בסיבים תזונתיים, כגון: אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה, קינואה, כוסמת, עדשים, שעועית, קוסקוס מלא וכו’. ירקות המכילים את קליפתם ורצוי במגוון הצבעים. מוצרי חלב דלים בשומן. כמו כן מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך.

בתסמונת השחלות הפוליציסטיות כדי להימנע מצריכת מזונות מעובדים (בייחוד סוכר לבן ואלכוהול) ולצרוך מזונות מלאים (קמח מלא, אורז מלא ודגנים מלאים). צריכת מזונות מלאים הנה תשתית איתנה לאיזון פעולתן של מערכות הגוף השונות בכלל ושל המערכת ההורמונלית.

שומן בלתי רווי: שומנים אלה ידועים כגורמים המיטיבים על שמירת הלב וכלי הדם. שומנים בלתי רווים, כגון: שמן קנולה, שמן זית, אבוקדו, אגוזים, ושקדים, טחינה וכו'. כמו כן, דגים העשירים בחומצות השומן אומגה 3, כמו למשל דג המקרל, טונה הליבוט, סלמון וסרדינים. 
אכילת מזונות הנ"ל עשויים לסייע לסובלות מתסמונת שחלות פוליציסטיות החל מירידה במשקל בעיקר בזכות ההשפעות האמטי דלקתיות, כמו כן בלשיפור העמידות להורמון אינסולין ולהוריד את הסיכון להתפתחות מחלות לב וסוכרת.

צריכת ויטמיני B: המצויים בדגנים מלאים ממסייעים לכבד בפירוק רעלים וסילוקם (לרבות הורמונים כגון: אסטרוגן) שהרי זה תפקידו העיקרי. כמו כן, משפחת ויטמיני B קומפלקס בעלי חשיבות רבה באיזונה של המערכת ההורמונלית, מאחר שהם חיוניים במטבוליזם של האסטרוגן.

אינוזיטול הוא ויטמין B שיכול לעזור בשיפור עמידות לאינסולין. נמצא כי הוא גם עוזר לפוריות במקרים מסוימים של PCOS.

המינרל כרום: היות ונשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות סובלות גם ממצב של תנגודת לאינסולין, מבצב הנ"ל הכרום מסייע ליעל את פעילות האינסולין ולאפשר לו לבצעה את פעילותו המיוחלת בהחדרת הסוכרים לתאים. 
מחקרים מראים כי נטילת כרום עשויה להגביר את העמידות לגלוקוז.

קינמון תמצית קינמון הוכחה כמשפיע לטובה על עמידות לאינסולין. קינמון עשוי גם להסדיר את המחזור החודשי בנשים עם PCOS.

אומגה-3: וידוע כי חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 מסייעות באיזון רמות הפרוסטגלנדינים יוצרי דלקת. כמו כן, נמצא קשר בתנגודת לאינסולין ובין מצבים פרו-דלקתיים. השפעתן הנוגדות דלקת של חומצות השומן מסוג אומגה 3, כמו גם, חשיבותן בייצור הורמוני המין.


חלק מהנשים הסובלות מהתסמונת סובלות מדימום כבד במחזור. הדבר עשוי לגרום למחסור בברזל והתפתחות אנמיה. לכן רצוי לעשות בדיקות דם לאיתור מאגרי הברזל כמו פריטין וטרנספרין. לכן לעיתים מומלץ לאכול תזונה שעשירה בברזל. 

בנוסף לתזונה אנטי דלקתית אחרי הכל מדובר במצב דלקת כרונית וברמה נמוכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה